Politura - povrchová úprava dřevěných pažeb

22.04.2011 09:14

    Opravili jsme si starou dřevěnou pažbu, máme ji vybroušenou do hladka, namořenou barvou k naší spokojenosti a teď přemýšlíme, co dál. Jak provést konečnou úpravu či impregnaci proti povětrnostním vlivům či agresi našich rukou.

    Na tyto otázky neexistuje jednoznačná odpověď. Existuje několik způsobů jak dosáhnout kýženého účinku. Záleží na nás, zda chceme jít co nejjednodušší cestou, nejlevnější, nebo zda chceme dosáhout co nejlepšího výsledku.

    Nejjednodušší a patrně i nejlevnější způsob je použití připraveného oleje na pažby značky BALSIN. Postup je uveden v článku o renovaci pažby.

 

    Chceme-li dosáhnout sametového lesku, je vhodnější použít variantu napuštění pažby některým z přírodních olejů. Nejpoužívanějším je lněný olej (někdy také označován jako lněná fermež). Druhým nejpoužívanějším olejem je olej Teakový. Ten dosahuje většího lesku oproti lněnému. Rovněž lze použít olej ořechový. Ten je ale z uvaděných olejů nejdražší.

       Já jsem doposud použil olej Teakový.

 

 

 

    Postup aplikace není vůbec složitý. Spíše jen pracný.

    Suchou, vybroušenou a popřípadě namořenou pažbu potíráme jemným hadříkem namočeným v oleji. Potíráme ji tak dlouho, dokud dřevo olej saje. (toť v návodu na použití). Já jsem pažbu několikrát potřel dokud zůstával olej na pažbě stát. Nechal jsem ji cca 5 hodin odležet, odstát (zavěšenou). Poté jsem ji přeleštil flanelovým hadrem a napouštění jsem zopakoval. Nechal jsem ji zaschnout do dalšího dne.

    Poté přišla ta nejpracnější část. Tím je vlastní vyleštění celé pažby. Po marných pokusech ji vyleštit ručně, jsem si pořídil flanelový leštící kotouč, který jsem upnul na vrtačku.

Takto vypadá po použití:

 

    Tím jsem celou pažbu vyleštil. Je to šílená práce, protože z toho kotouče odlétávají drobné nitky a jemné částečky podobné roztrhané pavučině.

Leštil jsem ji 2 dny po sobě. Je důležité, aby olej "zatvrdnul" dříve, než se pustíte do leštění. Pak to zvládnete najednou a ne tak jako já ve dvou dnech. Proto je nutné nechat pažbu zaschnout minimálně 24 hodin. Poté jsem ji celou přetáhl kouskem flanelového hadru. Výsledek je až překvapující. Dosáhnete krásného sametového lesku. Nejvíce samozřejmě vynikne na slunci.

 

Diskusní téma: Politura - povrchová úprava dřevěných pažeb

Vzor vzduchovky

Datum: 03.10.2016 | Vložil: Milan

Ahoj,
mam po dědovi vzduchovku, která je vidět zde na druhém spodním obrázku, ale nevím co je to za typ, tak sem se chtěl zeptat, jestli to někdo ví.
Dík

Re: Vzor vzduchovky

Datum: 18.03.2017 | Vložil: Rolf

Jedná se o vzduchovku z padesátých let vyráběnou ve Zbrojovce Brno.Tuším s označením "s boční pojistkou".Sám ji vlastním,je slabší,ale poměrně přesná.

Jen doplním

Datum: 11.04.2013 | Vložil: piluk

Jen doplním, že u olejů na dřevo nejde jen o lesk, ale o to do jaké hloubky dokáže proniknout a to i u exotických tvrdých dřev. Mám dojem že teakový proniká velmi hluboko, lněný je spíš jeho laciná náhrada v tomto směru. A také se z toho důvodu ředí, nepamatuju si čím. :-). Problém je, že u nás všichni prodávají teakový olej a když se podívám na složení, tak tam je dalších dvacet věcí, které tam být nemají!!! Čistý teakový olej u nás prodává snad jen jedna firma, která se na tyto věci specializuje.

Re: Jen doplním

Datum: 04.05.2013 | Vložil: Roman

Internetovuo adresu náhodou neznáš.

Re: Re: Jen doplním

Datum: 02.08.2013 | Vložil: Franta

Ten návod není zrovna dobře. Na pouhé vsáknutí a zaschnutí - den, až dva, čekáme mezi jednotlivými nátěry olejem. Před leštěním ovšem musí olej nejen vyschnout, ale i vytvrdnout. A to trvá zhruba 2-4 týdny!
Další nepřesností je vhodnost teakového oleje- ten je primárně určený na teakové dřevo. Na pažby je daleko vhodnější lněný olej [nikoliv lněná fermež-není to to samé- lněná fermež je lněný olej doplněný o sikativa, ovšem na pažby je lepší čistý], případně nejlepší na pažby Tungový olej!
Tyto "plechovkové" rádo-by oleje jsou k ničemu- obsahují pro pažby nevhodné příměsi. Daleko lepší a i podstatně levnější jsou čisté oleje, které asi nejlevněji na našem trhu prodává pan Vladimír Fiala- firma FIMA v Brně- https://www.fima-brno.cz/cz/index.php/page/23.html Jeho oleje jsou opravdu velmi kvalitní a skutečně čisté.
Skutečně nejlepší výsledky a nejvyšší stupeň ochrany pro pažby představuje Tungový olej.
Podrobné návody a popisy postupů mám na mém webu: https://www.radio-foto.eu/predovky/pazby.php

Přidat nový příspěvek